onsdag, november 24

Att tänka på då man handlar på loppis del 2. Kläder.

Då jag hittat något på loppis som jag fastnat för brukar jag alltid börja med att lukta på plagget. Ett plagg som legat på en plats där det funnits mögel brukar lukta på ett speciellt sätt och lukten kan vara väldigt svår att få bort. De flesta andra lukter går att få bort då man tvättar plagget. 

Syna sömmarna. Sömmar som gått upp går ofta att sy igen. Ifall plagget är väldigt gammalt och tyget tunnt kolla extra noggrant både på tyget och sömmarna. Ofta kan sådana plagg vara så ömtåliga att de går sönder/spricker vid första användningen. Vanligtvis går det inte heller att sy sådana sömmar, utan tyget är för tunnt och skört och spricker genast upp igen.

Kika under armarna. Är tyget missfärgat är det svårt att få bort.  Det samma gäller ljusa skjortor som kan ha en "smuts rand" innanför kragen. Jag har hört rykten om citronsyrepulver och handdiskmedel. Jag har inte prövat det själv, men det kanske är värt ett försök?

Ifall ett plagg har noppor är det vanligtvis inga problem. Noppor går att få bort med en noppmaskin, också en tröja som är väldigt noppig går att rädda med lite tålamod och ett par timmars avnopprande.

Kom ihåg att kolla detaljerna. Finns alla knappar kvar? Ibland saknas det en knapp eller två, personligen tycker jag inte att det gör så mycket. Det finns fina gamla knappar att fynda på loppis och knappar är enkla att byta ut. Fungerar dragkedjan? Öppna och stäng dragkedjan några gånger för att se att den fungerar som den ska. 

Ibland ser man att vissa klänningar och koftor har öglor på sidorna för ett skärp, men skärpet har kommit bort. Det är ju naturligtvis trist, men skärp och bälten finns också att fynda och det kan bli hur snyggt som helst att matcha med ett eget skärp. 

Scarfs har ofta äldre damer använt som huvudduk, kanske ovanpå papiljotterna. Lukta därför på scarfen och känn efter om den känns flottig. Vackra gamla sidencarfs skall ofta tvättas kallt och ifall scarfen känns flottig så är det så gott som omöjligt att få bort. Då det gäller vanliga mössor, så är det lite annat, de går lätt att tvätta. Däremot är det viktigt att hattar och pälsmössor inte luktar illa eftersom de inte går att tvätta på samma sätt. 

Kolla alltid ifall plagget går att tvätta i maskin. Ifall plagget endast får tvättas på kemtvätt får man ta ställning till ifall man tycker att det är värt pengarna. Det lönar sig aldrig att tvätta ett plagg i maskin eller för hand ifall det enligt instruktionerna bör kemtvättas. Tro mej, jag har försökt, det fungerar aldrig.

Stirra dej inte blind på storlkeken på kläderna. Prova alltid. De gamla storlekarna stämmer inte med dagens mått och dessutom har kläderna förändrats med tiden. Räkna med att själv göra lite förändringar i kläderna. Ibland kan det behövas att man syr upp eller syr in ett plagg för att det skall sitta perfekt. När det gäller kavajjackor och ytterjackor som inte sitter perfekt kan det löna sig att lämna in hos en skräddare. Kavajjackor och ytterplagg har ett tjockare tyg och ett fodertyg, ibland t.o.m. insydda axelvaddar, som gör det hela lite krångligare att korrigera hemma. 

Kläder som inte går att tvätta i maskin kan vara klokt att sätta in i frysen några dagar. Det fräshar upp plagget och tar död på ev. ohyra. Men tänk på att kyla torkar ut skinn och läder och kan förstöra plagget. 

4 kommentarer:

amanda löwenberg sa...

Vilka himla bra tips! Jag har provat med citronsyra och diskmedel, men det var på ett nytt plagg med svettfläckar. Man smörjer in där man har fläcken och så låter man det ligga en stund, är inte helt säker på hur mycket av varje eller hur lång tid, men sen ska det tvättas i tvättmaskin, så jag tror att det smidigaste är att använda detta på nya plagg!

Come again secondhand sa...

ok. Jag ska testa det någon gång. :)

Lotta Losten sa...

Himlans bra!
Men själv har jag fått toppenresultat av att tvätta kemtvätt i tvättmaskin på ylletvätt. He he. En sammetskavaj där fodret var så slitet så det kändes pinsamt att lämna in på kemtvätt. Jag hade haft den länge efter att jag fyndade den på loppis i England men sen blandades min svett med den förre ägarens och det var inte vackert. Tvättmaskinen löste problemet och det är fortfarande min favoritkavaj! :-)

Come again secondhand sa...

Lotta;
Ok! :) Vad bra att det funkkade. Jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter av krymta tröjor och skjortor som plötsligt blivit stela i tyget efter att ha varit mjuka och härliga.

Ur arkivet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...