fredag, oktober 8

Handla klokt.

Sedan jag startade Come again för snart ett år sedan, och min syster Miia startade sitt företag Miia-Smycken, har jag börjat förstå vikten av att understöda små företag. Varje gång jag surfar in på mindre företags butiker brukar jag tänka att jag borde stödköpa något. För det är så bra. Att det finns människor som gör något kreativt. Som vågar satsa och pröva något annorlunda. Som bidrar med något sunt och friskt (dvs. hantverk) i ett samhälle där allt skall gå snabbt, produceras så billigt som möjligt och där kvalitén inte har någon betydelse, för användningsperioden är ändå så kort och varan fullt utbytbar.   

De flesta av oss gillar ju fina saker och vill gärna ha lite nytt i garderoben ibland eller förnya hemmet. Och det är ju inget fel i det. Men skall du konsumera, se till att konsumera klokt. Understöd de mindre företagen som är en behövlig motvikt till all massproduktion och allt tråkigt som följer med det. 

Här kommer några fina förslag;



Silly Chic drivs av 25 åriga Madeleine från Västerås. Madeleine gör fantastiskt fina smycken ofta med ätbart tema. Här kan du köpa Chocolate chip cookie ice cream Sandwich i mini format och macaroons+eiffeltornet att bära runt halsen. Det finns även öhängen med björnbär, små hallon och halsband med en bit jordgubbstårta. Perfekta presenter. Gå till butiken här, besök Madeleines blogg här.



Fine little day shop är ett företag från Göteborg. Här hittar du allt fint du kan tänkas behöva för ditt hem. Kuddar, skärbräden, plancher, kökshandukar till och med tapeter. Allt är så personligt det kan bli. Så här skriver de på sin hemsida om företaget;

"Fine Little Day is a multidisciplinary art and design platform and brand.
Sprawling, impulsive and inconsistent. It is not faithful to any single line
and does not have the ambition to be cohesive or even well thought through.
Fine Little Day specializes in playful creating based on pleasure and joy.
The main goal is to work with interesting and stimulating tasks. To produce
happy and environment-friendly products, work shops and lectures for both
adults and children. Our desire is to be kind, friendly and of course to
have fun on the journey."

Låter fantastiskt. Om ni mot förmodan missat Fine little day bloggen klicka här.


Företaget Lundagård form & interiör drivs av finlandssvenska Aja och Christian Lund. På lundagård hittar du allt för hemmet; möbler, hantverk och fina inredningsdetaljer. Så här står det på deras hemsida; 

"Att återanvända material föredrar vi framom att köpa nytt. Vi trivs också med att omge oss med och arbeta med naturliga material i kombination med traditionella hantverksmetoder som är bra både för miljön och människan.

Genom vår gårdsbutik vill vi bjuda på upptäckarglädje och dela med oss av speciellt utvalda produkter som har ett mervärde, antingen genom ett speciellt formspråk, en annorlunda historia eller så är det närproducerat. Förutom det säljer vi också en del nya saker som vi tycker att på ett bra sätt kompletterar det övriga sortimentet eller produkter som hjälper till att framhäva skönheten i det gamla. "


För de som är lyckligt lottade att bo i Österbotten Finland, så har Aja och Christian en gårdsbutik. Vi  andra har turen att kunna handla på nätet! Nätbutiken hittar du här, och deras inspirerande blogg här.

Ps. Ska du handla kläder, handlar du naturligtvis här.  

12 kommentarer:

ida-lina sa...

Oj, tack för tipsen! Både Silly chic och Fine var ju jättefina! Ska nog handla nåt därifrån tror jag.. :) Hoppas allt är bra med er! Kram

Anna sa...

Tack så mycket! Har precis köpt ett nytt objektiv och allt ser så himla mycket mumsigare ut med det :)

Anonym sa...

Svar: Haha, så tidigt är det väl inte med 5.30? =)
Går jag upp då så hinner jag träna, duscha, fixa i ordning mig och äta frukost innan jag väcker barnen. Blir en precis lagom tid. =)

Fin sida du har. Ska kika lite närmare på den!

Hannasvirrvarr sa...

Jag håller med! Härligt med personliga småföretag. Lundagårds gårdsbutik är alldels ljuvlig :)

Tack för tipsen!

vonskareng sa...

guuud vad fint :)

Fine Little Day sa...

Tusen tack Lina, vilken ära :)!

Come again secondhand sa...

Junie; Allt innan 8 känns väldigt tidigt för mej… :)

Stina sa...

Mysig butik den där Lundagård.:-)
Stina

Tessan - KREATiV text I foto I design sa...

Klok du är. Och vilja söta små butiker.

Sv: Tack så mycket! Alltid roligt när någon gillar min design. Och visst är en del människor lite annorlunda funtade. Man häpnas varje gång.

Elisabeth sa...

Jag bättrar på Uppsala-statistiken på topplistan. Och gör tummen upp för småföretagen.

Madeleine sa...

Oj! Tack för att min lilla butik fick vara med! :D Superfin blogg!

Madeleine sa...

Vad roligt att min butik fick vara med! tack!!!! :D Superfin blogg!

Ur arkivet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...