måndag, augusti 29

Handla klokt.

Här om dagen läste jag på en blogg om en man (tror jag det var) som hade handlat mat på Lidl för första gången i sitt liv. Denna man skämdes och tyckte det var pinsamt att handla där eftersom det är så billigt. Tyvärr har jag glömt vilken blogg jag läste detta på, men när jag försökte googla fram inlägget så märkte jag att det verkar vara rätt så vanligt att man skäms att handla på Lidl eller andra billiga affärer. En allmän uppfattning verkar vara att det är pinsamt, bara för att det är så billigt.

Ifall priserna på en vara är låga för att kvalitén är dålig, för att man har använt sej av billig arbetskraft/arbeterna inte får en skälig lön, man har använt sej av barnarbete (många klädkedjor) o.s.v. så är det ju så klart hemskt och inget man skall understöda hur billigt det än är. Men att skämmas bara för att det är billigt? 


Tack och lov har ju attityderna förändrats då det gäller kläder, nu är det helt ok och till och med i vissa kretsar "inne" att handla/fynda på loppis. Nu går det ju då inte av förklarliga skäl att handla mat på loppis. Men visst borde man ju sträva efter, på samma sätt som när man handlar kläder, att handla bra mat med bra kvalité till rimligt pris? Eller går man hellre in på dyramataffären, handlar i stort sätt samma varor men för någon hundralapp till? Vad är det som är pinsamt? Att tänka ekonomiskt? Handla smart?

Nä vet ni vad. Om jag skulle handla mat på NK då skulle jag skämmas. För då hade jag känt mej lurad.

4 kommentarer:

Sandra N sa...

Den främsta orsaken till att jag inte handlar på lidl är att det inte finns här där jag bor. Närmaste lidl är 22 km bort, så det är av väldigt naturliga och förklarliga skäl jag inte shoppar loss vid lidl.....
Men sedan gillar jag inte riktigt att det alltid är så tyst i de affärerna. Har du märkt det, det är som att alla bara går omkring som zombies och plockar ner det de ska ha i sin kärra och sedan styrs mot kassorna.
Växterna och blommorna som brukar säljas vid Lidl tycker jag synd om, som trädgårdsmästare skär det i hjärtat att se dem ta de sista andetagen... jag tycker nästa mer synd om de som faktiskt köper de växterna. De kan inte hålla många dagar.
Men för övrigt har Lidl en del riktigt tiopoängsprodukter, så som choklad, grekisk yoghurt och smoothies ;)

minna sa...

Hmm. Jag förstår hur du tänker här Lina, att det är korkat att skämmas för att man tänker på var man lägger sina pengar. Att vissa butiker anses finare än andra.

Men orsaken att jag inte handlar på Lidl är inte att jag skulle skämmas för att handla billigt, utan snarare för saker som dessa:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6337281.ab
http://www.dn.se/sthlm/lidl-forgiftade-slangd-mat

Lite gamla artiklar och händelser, jag vet. Men att ha superlåga priser i butik innebär ju tyvärr ofta också att inte alla som ligger bakom varorna och arbetet i butiken fått skälig lön. Så tänker jag. Och avstår därför kedjor som Lidl.

Come again secondhand sa...

Sandra; Jag skall vara ärlig och säga att jag bara varit inne på en Lidl butik ett par gånger i mitt liv, av precis samma orsak som du skrev, det finns ingen nära oss. så jag har inte tänkt på varken tystnaden eller växterna.Men det är klart, tråkit om växterna inte mår bra..

Minna;
Ja, som jag skrev i blogginlägget så "skall man naturligtvis inte handla bara för att det är billigt, Ifall priserna på en vara är låga för att kvalitén är dålig, för att man har använt sej av billig arbetskraft/arbeterna inte får en skälig lön, man har använt sej av barnarbete (många klädkedjor) o.s.v. så är det ju så klart hemskt och inget man skall understöda hur billigt det än är. "

Det var kanske dumt att jag använde just mannen som skämdes för att handla på Lidl som exempel eftersom jag inte handlat på Lidl så många gånger och inte riktigt vet vad de står för annat än att det uppenbarligen är billigt (inte för att jag inte vill handla på just lidl utan för att jag är bekväm och har Ica runt hörnet…).

Poängen var väl mera fenomenet som sådant, att det känns märkligt att skämmas för att man handlar billigt. Sen är kanske nästa disskussion blir hur etiska kedjor som Lidl är.. Helst skulle man ju baturligtvis bara handla ekologiskt och närodlat direkt att bönder/de som odlar.. Om man får drömma lite..

Come again secondhand sa...

Minna; och ja. Usch. Nu kommer jag nog aldrig att handla på Lidl iallafall.. Vad hämskt.

Ur arkivet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...