måndag, augusti 8

Blogglistan.

Jag gör som Malin och tar mej an en blogglista. Första punkten är En bild på mej + 10 fakta om mej.

1.Jag är född och uppvuxen i en skog i Finland. Fortfarande är ljudet av pappas cirkelsåg och ljudet av möss som springer i väggen det mysigaste som finns. 

2.När jag var liten trodde jag att jag skulle bli en pojke då jag blev stor. Det blev jag inte. 

3.Då jag gick i lågstadiet skulle vi skriva om vår bästa vän. Jag skrev om en fjärilslarv "Nusse" som jag räddat på vägen hem från skolan. Berättelsen började; "Min bästa vän är en larv…". Vilken tur att det inte var sant.

4.Djur/levande ting jag blivit biten av är; häst, kanin, orm, katt, barn, myggor, knott, geting, bi, humla, skalbagge, gammal människa, dvärghamster och marsvin.

5.Jag är finlandsvensk och inte speciellt bra på finska. Det är 8,5 år sedan jag flyttade till Stockholm. Fortfarande ca. 2 ggr i veckan blir jag kallad Mumintrollet av både bekanta och obekanta. Det börjar bli ett gammalt skämt. Människor tycker också det är roligt att svara mej på "finlandssvenska"(eller ett försök till) i olika situationer. Ofta kommer de på sej själva mitt i en mening, att det kanske inte är speciellt roligt/och beroende på situationen, kanske inte alltid så lämpligt. 

6.Förra veckan sa jag upp mitt vikariat. Jag skall börja plugga till hösten.

7.Jag är kristen.

8.Jag älskar ord och att skriva. Vissa ord får mej däremot bokstavligen att må illa. T.e.x. cellulosa, cellgrupp, matig och sekatör. Jag kan inte riktigt definiera orsaken. 

9.Jag är svag för det som inte är perfekt. Kantstötta koppar, småskeva stolar, välanvända kläder, nedsuttna soffor, personliga hem som inte ser ut som ur ett inredningsmagasin, och människor som vågar vara naturliga och sej själva.  Det kan förklara min fascination för loppis och secondhand. Det som blir för perfekt/helt/fulländat/för stylat/för ordnat tappar spänningen och blir direkt tråkigt. Det mänskliga operfekta är äkta och fint.

10.Som finne är jag uppvuxen med rak kommunikation. Alla budskap framförs i kort format, ärligt och koncist, raka besked helt enkelt. Det här gäller både information från myndigheter, på skolor, arbetsplatser och bland vänner och släktingar. För mej blev det lite av en kulturchock att flytta till Sverige. Det har tagit flera år för mej att komma in i den svenska kulturen där man är väldigt försiktig med kritik, ogärna har en kontroversiell/annorlunda åsikt än massan, en kultur där man disskuterar på ett helt annorlunda sätt (min man tror än idag att jag är arg då vi disskuterar) och ett land där man ofta får vara rädd för att säga sin åsikt eftersom man snabbt stämplas som obekväm. Och det är nog bara i Sverige där ett brev från en myndighet kan inledas med "Hejssan Lina! " och mejlet från chefen avslutas med "Tjingtjing". Det sistnämnda tycker jag är oerhört fascinerande och härligt. 

Så här ser blogglistan ut;





Dag 1 – En bild på mig + 10 fakta om mig.
Dag 2 – En person jag vill träffa just nu.
Dag 3 – Mina drömmar.
Dag 4 – Vad jag skulle göra om jag fick 1 miljon.
Dag 5 – En dålig vana jag önskar att jag inte hade. 
Dag 6 - En bild på migj och min bästa vän.
Dag 7 – En bild på mig idag och vad jag hade på mig.
Dag 8 – Någonting jag oroar mig för.
Dag 9 – En bild på ett ställe jag varit på.
Dag 10 – En bild på mig själv för ett år sen.
Dag 11 – Någonting jag ångrar.
Dag 12 – Vad jag åt idag.
Dag 13 – Min favoritfilm.
Dag 14 – En låt som får mig att gråta.

4 kommentarer:

Hannasvirrvarr sa...

Nummer 9 stämmer exakt på mig också. Perfekt är tråkigt! :)

Lundagård sa...

Det här var roligt att läsa. Oj så jag uppskattar rakhet.
Vitalisstoryn var också riktigt rolig att ta del av, jag har lite liknande erfarenheter men mer då att använda den som ett tjockt läppstift.

Come again secondhand sa...

Hanna; ja det kanske är en gemensam nämnare för oss som gillar loppis? Helre charm än perfektion.

Aja; :) Det verkar som om Vitalisburken har varit väldigt närvarande i mångas barndom.

Malin sa...

Hej vad kul att du också gör listan och vad intressanta fakta om dig! Jag gillade listan på vad som har bitit dig. Nu måste jag också fundera på vad som har bitit mig. Det är nog färre kreatur, har jag på känn.

Ur arkivet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...