tisdag, mars 15

Du blir hur du klär dej?

Till morgonkaffet brukar jag läsa dagstidningarna på nätet. Jag läste i morse en artikel på Svd som handlade om tre olika människor som undersökt hur deras omgivning påverkats av deras sätt att klä sig, d.v.s hur betraktaren uppfattar en människas identitet genom att (ofta kanske omedvetet?) analysera yttre attribut. Det här är så intressant. Jag jobbar i servicebranschen och har reagerat på det själv så många gånger. Försökt analysera vilket bemötande jag själv får av kunder/kollegor och vilket förtroende jag känner från dem, beroende på hur jag råkar vara klädd för dagen. Och naturligtvis, hur jag själv bedömmer (ofta felaktigt, bör tilläggas) andra människor utgående från hur de ser ut och är klädda. 

M y c k e t  intressant. Läs artikeln om copywritern Tomas Hedblom, lektorn Margareta Melin och studerande Linnéa Sjöberg här

1 kommentar:

amanda löwenberg sa...

Det var en väldigt intressant artikelserie, läste också den idag och det är spännande hur mycket man läser av kläderna en person bär.

Ur arkivet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...