tisdag, april 20

Underkastelsen.

Igår på förhandsvisningen fick jag en liten lista i handen med saker man kan göra för att undvika direkt exponering av kemikalier och för att undvika bekämpningsmedel. Tänkte att ni kanske är intresserade av den. 
Min kära Mamma som jag vet läser bloggen, vet jag åtminstone är intresserad. Så här, varsågod:


För att undvika direkt exponering av kemikalier:
Använd bara kosmetika utan ftaler och paraben.
Inga plastleksaker till barnen.
Använd nappflaskor i glas (för att undvika Bisfenol A, ett ämne i plast)
Se upp med det antibakteriella ämnet tricosan i tandkräm, deadoranter och sportkläder
Undvik varor som innehåller bromerade och klorerade flamskyddsmedel
Köp miljömärkta datorer
Vädra ofta när du köpt ny dator, tv och andra elektroniska artiklar


För att undvika bekämpningsmedel:
Handla ekologiskt och miljömärkt mat och dryck
Använd kläder av ekologiskt bomull, om inte tvätta kläderna innan användning.
Sov i sängkläder av ekologiskt bomull


Andra saker du kan göra:
Sopsortera
Handla begagnat
Rök inte

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vänligen meddelar din egen syster härmed att glasnapplaskor... (hur himlar man med ögonen tecken %/ ) oj oj oj!

Come again secondhand sa...

skön "himla med ögonen tecken". :) ja, det är ju inte så praktiskt...

fröken lila sa...

nu kanske jag láter lite som en besserwisser, men parabener är alltsá inga hormoner men konserveringsmedel. det ändrar inget i att de inte är sá värst bra för huden och kroppen, men ändá, tänkte riktigställa i alla fall.

det finns en hel del riktigt bra naturkosmetik där ute, weleda och dr. hauschka är ju tvá tyska märken som jag använder en del och tycker mkt om. vet dock ej om de finns i sverige..
dessutom kan jag tipsa om att kolla efter shampoo utan silikoner, det är bättre för hár och miljö.

Come again secondhand sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Come again secondhand sa...

Ingen fara. Som hudterapeut vet jag att parabener är konserveringsmedel. Ofta använder man samma parabener i ( bra) kosmetik som det ändå finns i livsmedel, d.v.s det är ngt du ändå får i dej. ( jag vet att det inte gör saken bättre, men ändå..) jag reagerade också på uttrycket 'hormonet paraben'. Jag vet att jag reagerade på det i dokumentären också. Jag har aldrig tidigare hört om att paraben skulle vara ett hormon, däremot har jag hört om parabener som kan påverka hormoner. Nu skrev jag rakt av listan jag fick på visningen av dokumentären, så jag antog att det som stod där var korrekt.

Men jag ska försöka kolla upp det där. Reda ut så de blir rätt.

Tar bort det så länge.

Dr hauschka och weleda finns båda i Sverige. Som hudterapeut rekommenderar jag ändå att man använder salongsprodukter, decléor har helt parabenfria alternativ.

kul att du kommenterade!

/Lina

fröken lila sa...

tack för svar =)

jag kollar alltid innehállsförteckningen och i de dr.hauschka-produkter som jag använder (puder, ögonskugga, tonic, rengöringsmjölk mm.) finns inga parabener. jag är väldigt noga med de fá krämer och andra hudprodukter som jag använder. fast, jag förstár inte riktigt vad du menar med "salongprodukter" - när en salong tar in t.ex. dr. hauschka sá blir det väl en salongprodukt? (du kanske märker att jag är hauschka-begeistrad.. =)

sálänge en produkt är testad och certificerad (t.ex. NaTrue-label) och har en klar och tydlig innehállsförteckning som visar att det inte är ngn skit i sá tycker jag att folk ska fá använda det. jag har tyvärr märkt att en del produkter som endast säljs t.ex. via apoteket eller via frisören inte nödvändigtvis är bättre, men i alla fall dyrare än liknande produkter ute i den fria marknaden. sedan har väl jag tur och en nágorlunda okomplicerad hud...

Come again secondhand sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Come again secondhand sa...

Hej igen,

Jag kollade upp det här med parabener hos en vän som varit involverad i dokumentär projektet. Han tipsade om denna sida:

http://www.lagerstedtocompany.com/parabener.htm

Här står det att kroppen uppfattar parabener som hormon, och att de därför är hormonstörande. Så det kan ju delvis förklara den olyckliga formuleringen.

Med salongsprodukt menas ett märke som är framtaget för Hudterapeuter för att användas i ansiktsbehandlingar/kroppsbehandlingar på salong. I ett salongsmärken finns alltid också en serie med specialprodukter som endast är tillgängliga för hudterapeuter för att användas i behandling, t.ex. specialmasker, starkare exfolierare osv.

Hos salongsprodukter skall koncentrationen av aktiva ingredienser vara högre, man ser resultat- de är effektiva och trygga. Men bara för att en salong tar in ett märke gör det inte produkterna till salongsprodukter. Tyvärr är det så med salongsprodukter, att de blir lite dyrare. Man betalar lite mera för aktiva ingredienser och forskning.

Det är jättebra att du hittat ett märke som passar för din hudtyp, det är ju det viktigaste!

Kram, Lina

Emma sa...

Miljömärkta datorer? Finns det? Det är inte så att jag kritiserar det du skriver, men jag har liksom bara aldrig hört talas om det...

Och tack för din kommentar! Jag blev jätteglad när jag fann den brickan och inte kunde jag låta den ligga kvar där i väntan på ett okänt öde :) Den är tillverkad i England förresten.

Och nu när det är vår dyker det upp så otroligt många loppisar överallt! Så jag vet vad mina lördagar framöver ska ägnas åt... :)

Ha det fint!

Come again secondhand sa...

Uppenbarligen finns det miljömärkta datorer! Fantastiskt eller hur? Listan med vad man själv kan göra för att undvika direkt exponering av kemikalier och bekämpningsmedel, är en lista som jag fick på förhandsvisningen av dokumentären. Jag förutsätter att den informationen är korrekt. Men det låter fantastiskt bra. :)

/Lina

Ur arkivet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...