tisdag, mars 23

Marimekko.



Äntligen har vi kommit oss för att investera i ett nytt duschdraperi. Det blev duchdraperiet "Tuuli" från marimekko, men med grått mönster. Kändes rogivande att duscha imorse med de fina träden och fåglarna runtom sig. "Tuuli" är designat av Maija Isola och Kristina Isola. Det blåa tyget som jag skrev om i ett tidigare blogginlägg är också designat av Maija Isola. Texten är så liten på tyget så jag kan inte se vilket år det kommer från. Någon som vet?  Från förut har vi tyget "Ananas" av Maija Isola designat 1963, det har fått tjäna som bordsduk nu och då. "Ananas" tyget tror jag fortfarande säljs i butik.  


Isola har ju också designat det numera klassiska tyget "Unikko" som enligt mej har blivit rejält överexponerat. Men döm om min förvåning, i vårens Marimekko collection för damer finns det flera fina plagg med "Unikko" trycket. Collectionen är gjord av Samu-Jussi Koski. Tygen är tunna och skira, och faller på ett sätt så att Unikko mönstret inte blir så framträdande. Bilderna på duschdraperiet och klänningarna är lånade från www.marimekko.com. En sida väl värt ett besök. Nu skall jag rusa iväg till jobbet!

3 kommentarer:

Camilla Andersson sa...

s: tacktacktack! det kommer mer, måste bara orka ta tag i resten, hah ;D

fröken lila sa...

ett nytt duschdraperi vore inte dumt här heller..

det du fick se av min garderob var den mer ordnade delen. jag gillar att ha ordning pá strumpbyxor och underkläder, resten är mer utav ett kreativt kaos som blir försökssorterad 2 gánger om áret.. =)

fin blogg har du förresten!

Lundagård sa...

Men så kul, att det var du, har varit in i din webbutik en gång förr, men då visste jag inte hjärnan bakom, gillar din stil på allt!

Ur arkivet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...